Off the wall

Omdat ons halve schema gesneuveld is, zijn er extra dagen vrijgekomen om de muur uitvoerig te kunnen gaan verkennen. We bewandelen 5 delen van de muur in evenveel dagen. Drie keer zorgt de mist er weer voor dat we amper iets te zien krijgen en 1 keer is het -20 en moeten we na een uur al op geven wegens te koud. Enkel tijdens onze laatste beklimming hebben we geluk en schijnt de zon waardoor we de muur eindelijk in volle glorie te zien krijgen.

De muur bestond oorspronkelijk uit afzonderlijke verdedigingsmuren die verspreid lagen langs de grenzen met het huidige Mongolie. Het is keizer Qin (die ook het Terracotta leger heeft laten bouwen) die verantwoordelijk is voor het verbinden van deze stukken muur met elkaar. De dynastieen na Qin zorgen voor de verdere uitbreiding van de muur, maar het is vooral onder het bewind van de Ming Dynastie (meer dan 1000 jaar nadat keizer Qin start met het verenigen van de verschillende stukken muur) dat de muur groots wordt gemaakt met het moderniseren van de velen wachttorens en het verbreden en verhogen van de muur. Niet dat het ook maar iets heeft uitgemaakt, want niet veel later veroveren de Mongelen zowat heel huidig China, daarna vallen scheepvaarders vanuit het Westen China binnen via de Oostkust , en nog vele jaren later zullen de Japanners China veroveren, vooral vanuit de lucht.

De muur is naar schatting 8000 km lang en kronkelt van de Hexi-corridor in het Westen tot aan de huidige grens met Korea in het Noord-Oosten van China. Keuze genoeg dus uit plaatsen waar je de muur kan bewandelen, maar we kiezen ervoor ons te baseren in Gubeikou en Beijing en van daaruit de muur te veroveren.

Ons minst favoriete deel is het stuk nabij Badaling. Niet omdat het overgerestaureerd is zoals de LP klaagt (we vinden het interessant om te zien hoe de muur er 1000 jaar eerder heeft bijgestaan), maar omdat ze er opnieuw een pretpark-achtige bedoening van hebben gemaakt. Er is zelfs een soort van rollercoaster die langs de muur en heuvels gaat om dan door een gat in de muurte te verdwijnen om aan de andere kant weer te verschijnen. Had dit er 1000 jaar eerder geweest, hadden de Mongolen het wel heel gemakkelijk gehad. Wiiiiiiiii! Het is ook moeilijk een mooie foto te nemen van de muur als er op elke heuvel een zendmast staat.

Geef ons dan maar de stukken muur, met de tot de verbeelding sprekende namen 'curling dragon' en 'tiger mouth', nabij Gubeikou. Deze zijn niet gerestaureerd, wat betekent dat er soms delen ontbreken en de wachttorens vaak niet meer zijn dan een halve muur. Toch is het ongekend mooi. De laatste dag wandelen we door de heuvels met een Amerikaans koppel, Ana en Karey, tot de zon ondergaat. Het is ijzig koud, maar dat deert ons niet. Dit is iets dat iedereen in zijn leven op z'n minst 1 keer zou moeten aanschouwen.

Die avond gaan we met z'n vieren nog iets eten in een klein restaurantje in het dorp. De kokin is eigenlijk gewoon oma, en we nemen plaats in de eetkamer van het huis. Ze kookt de lekkerste en pikanste dingen voor ons, die na onze pittige wandeling vlot naar binnen gaan.

HOSTEL: The great wall box house

FILM: Mongol

FILM: Mulan