Lay your head down

Eindelijk! Christophe heeft het licht gezien! Ik heb het al een tijdje gehad met georganiseerde tours, maar Christophe bleef elke keer maar aandringen. Ook deze keer weer, al moet ik wel toegeven dat de omschrijving van de tour door onzegastvrouw heel aanlokkelijk klonk. We betalen per persoon 3 keer meer dan wanneer we op eigen houtje zouden gegaan zijn, maar ze beloven ons de beste gids in China en een bezoek aan niet enkel de Terracotta krijgers, maar ook aan de graftombe van de keizer. Deze graftombe blijkt niet meer dan een heuvel te zijn, begroeid met dennebomen en onze gids is alles behalve capabel. De informatie die ze verschaft komt rechtstreeks van de borden die in het museum hangen en ze houdt er, net zoals onze gids in Halong Bay, een belachelijk strak schema op na. We krijgenexact 32 minuten in de eerste put (en geen minuut langer),wat veel te weinigom dezereuzachtigeruimte waar ongeveer 2000 soldaten staan opgesteld, te bezichtigen. Uit protest gaat Christophein hongerstaking.Zoals altijd is de lunch niet inbegrepen en stoppen we aan een restaurant waar de gids een commissie op kan strijken. Hij lijdt liever honger dan haar die extra centjes nog te gunnen.

Ik vond de Terracotta krijgers indrukwekkend.We hebben nochtans redelijk wat mensen ontmoetdie ons aanraadden niet te gaan wegens niet de moeite. Uiteindelijk zijn het ook maar 3 hangars, waarvan er 1 is met slechts 56 krijgers (hoogste officieren in rang), 1 waar de opgravingswerken nog volop bezig zijn, en 1 met dus de 2000 gerestaureerde krijgers. Je krijgt ze enkel vanop een afstand te zien. Ze staan zo ver dat ik met mijn slecht zicht een foto moet nemen en inzoomen om de gezichten van de krijgers te kunnen onderscheiden. Ik kan wel begrijpen waarom mensen vinden dat er niet veel aan is, maar toch heeft deze site mij meer aangesproken dan de meeste andere bezienswaardigheden in China. Ze hebben deze plaats eenvoudig gehouden en wat je te zien krijgt is authentiek. In de tweede put zie je nog hoe de krijgers gevonden zijn; bedolven onder het puin (omdat het plafond van de grafkamer naar beneden is gekomen) en in 100 stukken gebroken. Het is interessant om zien hoe ze de krijgers opgraven en terug ineen puzzelen. Voorlopig hebben ze reeds 8000 krijgers gevonden, waarvan er 2000 reeds zijn gerestaureerd. Hier hebben ze meer dan 25 jaar over gedaan; nog een kleine 100 jaar werk gegarandeerd dus. Ze vermoeden trouwens dat er nog veel meer krijgers begraven liggen. De putten zijngevonden op 2 km van de eigenlijke graftombe, en het hele gebied ertussenis nog niet eens onderzocht.

De Terracotta krijgers waren het waanzinnige idee van keizer Qin; de eerste keizer van China die even geliefd was als hij gehaat werd. Hij heeft China verenigd tot het land dat het min of meer vandaag de dag is en allerlei positieve hervormingen doorgevoerd. Maar hij is vooral bekend om zijn grootheidswaanzin. Zijn mausoleumhad de grote van een stad compleetmet tempels, woningen en rivieren (blijkbaar gevuld met kwik in plaats van water). Mee met hem begraven zijn enkele duizenden, toen nog alive-and-kicking, Chinezen, rijkdommen allerlei (juwelen, goud, ...) en dus ook het terracotta leger. Ze zijn er nog niet helemaal uit waarom hij dit heeft laten bouwen, maar wat ze wel weten is dat het een groot geheim moest blijven. In geen enkele tekst staat het leger omschreven (terwijl er wel tekstenbestaan over het mausoleum) en de werklui die het leger hebben gemaakt werden na bewezen diensten gewoon vermoord. Het zijn ook zij die hun gewicht hebben geleend aan de krijgers. Als je weet dat er 8000 krijgers gevondenzijn en dat die allemaal een ander gezicht hebben, weet je ook meteen hoeveel arbeiders er gesneuveld zijn tijdens het bouwen van dit 'meesterwerk'. Fout of niet, het heeft gewerkt: de terracotta krijgers zijn 2200 jaar veborgen gebleven voor de mensheid, tot een boer in de jaren 70 ze toevallig ontdekt.

Je mag de Chinezen niet onderschatten. Ze hebben doorheen de jaren de meest imposante dingen weten te verwezelijken. Het is gek dat tijdens onze geschiedenislessen op school China niet eens vermeld werd. Bijna het hele schooljaar van het eerste middelbaar wordt gewijd aan de culturen ontstaan rondom de Tigris en de Eufraat en de Nijl, maartegelijkertijdleefde in China rondom de Gele rivier een minstens even hoogwaardige cultuur. Terwijl Europa er alles behalve op vooruit gaat tijdens de Middeleeuwen beleeft China al zijn Renaissance(maar zo'n kleine1000 jaar voor ons).

Het is jammer dat zij hun donkere jaren nog niet zo lang geleden hebben moeten beleven. Nadat Mao's sprong vooruit faalt, verliest hij zijn plaats aan de top. Om er voor te zorgen dat hij toch zijn macht kan behouden, verzint hij met zijn 'culturele revolutie' een manier om de Chinzen verder te blijven onderdrukken. Hij schrijft zijn rode boekje dat bol staat van de propaganda en regels hoemen zich hoort te gedragen. Iedereen die hier van afwijkt wordt naar heropvoedingskampen verbannen waar ze als slaven moeten werken. Nog eens miljoenen laten hier het leven. Omdat Mao vindt dat alles wat met de Chinese oudheid te maken heeft, zorgt voor afleiding, geeft hij zijn Rode leger de opdracht zo veel mogelijk erfgoed te vernietigen. Vandaar dat veel van de dingen die je in China te zien krijgt heropgebouwde kopieen zijn.Gelukkig dat de krijgers verborgen zaten onder de grond, of ze hadden ze toen voorde 2e keer een kopje kleiner gemaakt.

HOSTEL: Hang Tan inn

BOEK: Wilde Zwanen- Jung Chang