Yellow fever

China is geweldig! Die spleetoogjes hebben ons aangenaam weten te verrassen. Ze zijn zo lief en vriendelijk en behulpzaam. Ze zijn ook interessant om gade te slaan. Je hoeft niet per se naar een toeristische attractie; gewoon op straat rond wandelen is al voldoende om constant te worden verbaasd. Je kijkt je ogen uit. Ze zijn hier heel anders. Niet slechter of beter, gewoon heel anders.

We bevinden ons ondertussen in Kunming, die ze tot 'stad van de eeuwige lente' hebben gedoopt. Met ruim 10 graden warmer dan in Yangshuo en een strakblauwe lucht begrijpen we wel waarom. In plaats van zoals gepland Shilin te bezoeken, vullen we onze dagen met rondhangen in de stad. Het 'stenen woud' kreeg van iedereen die was geweest een slechte recensie en Kunming lijkt op ons te werken als een magneet, vandaar.

Kunming is zo een typische transport stad: alle bussen en treinen komen hier toe iedereen op doorreis in Yunnan moet hier vroeg of laat wel passeren. Als er een logische bus- of treinconnectie is naar de volgende bestemming, zijn de meesten dezelfde dag alweer weg, en anders blijven ze noodgedwongen hooguit 1 dag. We hebben ontdekt dat transportsteden vaak de moeite zijn om enkele dagen langerte vertoeven. Ze hebbengeentopattracties in de aanbieding dus om toch toeristen te lokken, moeten ze net iets meer hun best doen. Vergeleken met hun meer toeristische broertjes zijn de mensen in transportsteden vriendelijker, is de service beter, zijn de hostels goedkoper en beter uitgerust en serveren de restaurants lekkerder eten tegen een lagere prijs. Dit zijn het soort dingen die jonge reizigers op budget aantrekken, waardoor in transportsteden vaak hetzelfde sfeertje hangt als in studentensteden.

Het leven gaat er ook meer zijn gewone gang: op straat zittenoma en opahun tijd te verdoen met spelletjes Majong en in het park komen jong en oud samen om te dansen, zingen en muziek te maken. Ook heel aandoenlijk om zien is de manier waarop ze omgaan met hun kindjes. Om de bevolkingsgroei tegen te gaan zijn de Chinezen verplicht het te houden bij 1 baby, en deze verwennen ze rot. Niet alleen mama en papa overladen hunspruit met liefde, maar ook de grootouders lopen het gelukkige kindje constant te knuffelen of zoenen. Het doet deugd dit te zien; zeker na de wantoestanden in Cambodja. De mensen op het Chinese platteland hebben zeker niet meer rijkdom dan de mensen in Cambodja, maar zij zouden hun kindjes nooit op die manier uitbuiten.

We kopen een zak gepofte kastanjes en staan er bij en kijken er naar. We hebben de gele koorts zwaar te pakken.

HOSTEL: Cloudland city hostel