White Russian

Nha Trang staat bekend als de badstad van Vietnam. We zijn dus een beetje teleurgesteld wanneer bij aankomst blijkt dat het slecht weer is. Het is nog wel warm, maar de zon gaat schuil achter een dik pak wolken. Nu ons druk programma van zonnebaden is afgelast, weten we niet goed wat doen. Buiten een hele rij hotels, restaurants en winkels is er hier niets te zien.

Je kan wel een 'Easy Rider' tour doen, een op Top Gear geinspireerde rondritper motor naar de achterliggende berglanden. Wie denkt dat het een origineel idee is dezelfde tocht door Vietnam te ondernemen als de heren Clarkson, May en Hammond hebben gedaan, heeft het mis. Op elke hoek van elke straat staan mannenmet motoren klaar om gewillige toeristen rond te leiden.

We hebben sinds ons vertrek vooral rondgereisd met anderejongens, dus ik vind het hoog tijdvooreen'girls only' dag. Noelle en ik zakken af naar de plaatselijke spa voor een dagje kuren. We boeken een spotgoedkoop arrangement via onze hostel. Eenmaal daar krijgen we te horen dat de baden publiek zijn en als we een privebad willen moeten we bijbetalen. Bij de modderbaden weten we met onze charmes de badjongen van dienst er nog van te overtuigen ons een apart bad te geven, maar bij de mineraalbaden wordt onze kuip genadeloos volgepropt met naar Vodka stinkende Russen. Het waterpeil stijgt meteen meerdere centimeters. Het is van de Amerikanen geweten dat ze vaakheel wat extra gewicht met zich meezeulen, maar de Russen zijn aan een goede inhaalbeweging bezig. Het velletje van de Russen in ons bad matched van kleur met hun knalrode speedo, wat ons verbaast aangezien de zon hier al dagen niet meer heeft geschenen. Misschien zorgt hun overmatig drankgebruik niet enkel voor bloeddoorlopen ogen en blozende kaken, maar ook voor een rode pens?

's Avonds houden we een afscheidsfeestje voor Noelle die als ode aan de Russen een nieuwe cocktail uitvindt: Vodka-ice tea. De oberverstaat haar echter niet goed waardoor ze een longdrink-glas Vodka met een theezakje erin geserveerd krijgt. Proost!

HOSTEL: Backpackers house