Smile and wave boys, smile and wave...

Waren weal weer vergeten, maartijdens onsverblijf in Phnom Penh maken we ook nog een fietstocht langsheen de eilanden in de Mekong rivier waar je volgens onze gids nog het 'echte' Cambodja te zien kan krijgen. Ik begrijp niet goed wat ze hier mee bedoelt. De andere leden van onze groep zijn 4 rozijntjes uit Nieuw Zeeland (maar wel heel lieve) die moeite hebben met het fietsen waardoor het tempo de hele dag tergend traag ligt.

We passeren de hele dag vissersdorpen waar kleine kindjes netjes op een rijtje staan te wuiven en 'hallo' te roepen. Er is hen verteld dat als ze heel lief lachen, die blanke meneer of mevrouw hen misschien wel een Dollar geeft. Ik weiger kleine kinderen als toeristische attractie te zien; je kan hier zelfs op dagtrip naar een weeshuis. Toegegeven, ze zien er ongelofelijk schattig uit, maar ik blijf het fout vinden. De Cambodjanen zijn trouwens in het algemeen mooie mensen. Ze hebben nog een antiek gezicht met een platte neus, volle lippen en grote donkere ogen met lange wimpers.

De rest van de tocht verloopt opnieuw zoals elke andere georganiseerde tour: fietsen van restaurant naar winkel. Misschien moesten we maar eens stoppen dit soort trips te doen.