Monkey see, monkey do

We hebben ervoor gekozen rond te reizen zonder de hulp van een reisgids. Gewoon goed rondom ons kijken en luisteren naar anderen, en zo komt bijna altijd alles wel in orde. We kiezen onze volgende stop vooral op basis van het busaanbod: is er een makkelijk te regelen bus die de meest logische richting uit rijdt, dan zitten wij er meestal wel op.

Veel van de reizigers die we hier ontmoeten, laten hun route volledig bepalen door de Lonely Planet (op onze vraag waarom ze juist hier beland zijn, antwoord 90% 'omdat het in de LP staat'). Hoewel boordevol nuttige informatie, toch begrijpen we de populariteit van deze reisgidsen niet. Het rondreizen is hier zo simpel; je hebt echt geen boek nodig om je te vertellen wat je moet doen. Misschien als je echt 'off the beaten track' (ik haat deze uitdrukking) gaat, is zo'n gids wel handig, maar zoals wij reizen neemt het alleen maar weg van de spontaniteit van het langdurig rondtrekken. Als je alles tot in het kleinste detail al hebt gelezen en je op voorhand al exact weet wat te verwachten, is de verrassing toch weg wanneer je ergens arriveert?De LP zorgt er ook voor dat iedereen, maar dan ook echt iedereen hetzelfde rondje maakt: iedereen logeert in dezelfde hostels, bezoekt dezelfde plaatsen en beleeft dezelfde dingen. Dit maakt reizen hier soms een beetje saai.

Het voordeel echter is dat LP transport richtprijzen vermeldt. Moesten we in Indonesie met de LP gereisd hebben, hadden we vast een hele hoop frustraties vermeden. Wanneer we in Sianouckville van de bus stappen, worden we meteen overspoeld door de gebruikelijke tuk-tuk chauffeurs. We horen 2 meisjes onderhandelen met 1 van hen. LP schrijft dat je niet meer dan $ 4 moet betalen voor een rit naar het centrum, dus ze houden voet bij stuk wanneer hun chauffeur er 10 vraagt. Wij waren ondertussen al akkoord gegaan met onze chauffeur dat hij ons zou voeren voor$ 8. We maken gebruik van de meisjes' voorkennis en proberen de onderhandelingen terug te openen. Onze chauffeur wil hier niet van horen en begint zelfs een beetje aggresief te worden. We klampen ons dan maar vast aan de meisjes, diede andere chauffeur ervan overtuigen ons ook mee te nemen voor $ 4.

Dit is hetbeginvan een paar leuke weken met deze 2 meiden, Sylvie en Noelle. Dit is dan weer positief aan dat iedereen dezelfde weg aflegt: wanneer je interessante ontmoet, hoef je niet zo snel afscheid te nemen van elkaar en kan je gewoon samen verder blijven reizen.

nonkel albert&tante annie

wij wensen jullie fijne feestdagen,en dat jullie volgend jaar nog,heel veel kunt genieten van je wereldreis

nonkel walther en tante liliane

christophe en yirka
vrolijk kerstfeest en gelukkig nieuwjaar gewenst , mogen jullie nog veel na genieten van de reizen die je al gemaakt hebben en nog zullen doen
prachtige vehalen en mooie foto's

Ome Rodjer en Tante Fabiola

alvast prettige jaarwisseling en een goede start met jullie vervolg reis in 2012!!! xxx van ons! Gr