Lord of the hot springs

We moeten vandaag maar 200 km tot onze volgende bestemming, maar toch geeft de gps aan dat we bijna 4.5 uur onderweg zullen zijn. We vloeken op het stomme ding en zeggen tegen elkaar dat dit niet kan. In Belgie schiet je de autosnelweg op en als je bestemming in de buurt van de afrit ligt, ben je in minder dan 2 uur daar (als je niet in de file komt vast te zitten weliswaar). In Nieuw-Zeeland hebben ze ook autosnelwegen, maar verder dan dezelfde naam rijkt de vergelijking niet. Wanneer een baan nooit breder is dan 1 vak in elke richting, doorheen elk onbenullig dorp passeert en de maximum snelheid van 100 (!) constant gelimiteerd wordt tot 70 of zelfs 50, kan je niet spreken van een autosnelweg.

We volgen de Thermal Explorer Highway die ons over een geothermisch plateau voert. Nieuw Zeeland ligt bijna geheel op een breuklijn en de beweging van de verschillende aardplaten zorgt voor dit levendige vulkanische landschap. De meeste van deze vulkanen zijn wel degelijk nog actief en overal passeren we scheuren in de aardkost waaruit zwavelwolken omhoog rijzen. Het grondwater is hier kokend heet. De hoofdattractie hier zijn dan ook zwembaden met magisch water dat genezende en verjongende krachten zou hebben. Natuurlijk heeft magie een hoog prijskaartje. We besluiten dat we in de fleur van ons leven zijn en (nog) geen verjongingskuur nodig hebben en zo sparen we weer wat centjes uit. Achteraf een goede zet gebleken, want onze hostel van die avond had gewoon zijn eigen warmwaterbron in de tuin, gratis (wil ik ook later).

We stoppen onderweg nog bij een natuurpark om al die geothermische activiteit eens van dichterbij te bekijken. Helaas kan de gelaagdheid van de dingen diewe zien (een hoop stenen en putten)ons maar matig bekoren. Dat de zwavel ervoor zorgt dat alles hier naar stront ruikt, helpt ook niet echt.

'S avonds slapen we in Rotorua, de eerste plaats eigenlijk waar de Maori cultuur nog duidelijk aanwezig is. De Maori's zijn de oorspronkelijke bewoners van dit eiland en hun verhaal leest min of meer hetzelfde als dat van de Aboriginals (al is de Maori geschiedenis iets bloediger en zijn ze zelf medeverantwoordelijk voor het afslachten van hun eigen volk). Ook lijkt ons het de Maori's iets beter te zijn vergaan: ze hebben een eigen radio en TV zender, zijn vertegenwoordigd in verschillende politieke partijen, hun taal wordt op school aangeleerd en sommige van hun gebruiken zijn overgenomen door de Britten die zich hier jaren geleden hebben gevestigd. We lezen ergens: 'enkele honderden jaren geleden kwamen 2 werelden samen en werden de kiwi's (inwoner van het huidige Nieuw Zeeland) geboren.' We krijgen hierbij het gevoel dat alles en beetje romantischer wordt voorgesteld dan het werkelijk is. Alcoholmisbruik leeft blijkbaar sterk bij de hedendaagse Maori's en niet elke Kiwi die we spreken is even enthousiast over hen. Hun afkomst en de Maori cultuur lijkt ons vooral misbruikt te worden om toeristen te entertainen.

HOSTEL: Backpackers Central Rotorua

FILM:Once we were warriors (echt bekijken; iedereen hier raadt ons deze film aan)

Jessica

Hey zus en broer...zeer mooie verhalen en fotos weer. Audrey bedankt jullie ook voor het leuke kaartje! We tellen af om in ons huisje te kunnen alhoewel het hier al bij al goed gaat. Er zijn nog geen doden gevallen. Met de baby ook alles goed, rond en gezond he. De 10e oktober terug op controle bij babydokter en we beginnen stillekes aan met het definitief besluiten welk kaartje en doopsuiker we gaan nemen en welke naam het uiteindelijk wordt. Ook de geboortelijst nog leggen...vind het wel jammer eigelijk dat jullie er niet bij zullen zijn als da boeleke geboren wordt. Jerie heeft het gisteren proberen wakker maken door een bepaalde handeling te doen op men buik om het zo te zien bewegen maar da deed het kindje nix die dacht foert...maar johan en audrey hbb het al een paar keer goed gevoeld en zien sjotten. Leuk se...maar alez geniet nog wa van de mooie omgeving en tot hoors!!! dikke zoenen!!! XXXXXX